Co by měl umět předškolák
Co by měl znát a umět předškolák:
Připravili jsme pro Vás drobné rady, které jistě pomohou. Učitelka mateřské školy je výborným pozorovatelem, diagnostikem, psychologem a rádcem. Má zkušenosti ze své každodenní práce s dětmi a má možnost srovnání. Dejte na její názor a nedělejte zbytečné předčasné závěry. Správné rozhodnutí v tomto období může ovlivnit celý další vývoj dítěte.
Nástup do školy je důležitým sociálním mezníkem
Dítě v této souvislosti získává novou roli, stává se školákem. Role školáka není výběrová, dítě ji v určitém věku získává automaticky. Je limitována jen dosažením věku a odpovídající vývojové úrovně. Proto je obecně chápána jako potvrzení normality dítěte. Představuje aktuální a zásadní změnu životního stylu, zvýšení nároků a větší důraz na jejich plnění. Role školáka ovlivní rozvoj dětské osobnosti a prožití celého zbývajícího dětství. Zatím nemá přesnější náplň. Její představa se v této době realizuje na symbolické úrovni, ve formě hry. Dítě ve hře předvádí, co o škole ví a svoje zkušenosti doplňuje fantazií. Na této úrovni se mohou uplatňovat nevědomá přání i obavy u očekávané změny, o níž dítě zatím příliš neví.
Doba nástupu do školy nebyla stanovena náhodně. Ve věku 6-7let dochází k vývojovým změnám, které jsou podmíněny zráním a učením. Kompetence, které jsou potřebné k přijatelnému zvládnutí školních požadavků, můžeme rozdělit do dvou skupin:
- školní zralost
- školní připravenost
Školní zralost :
Stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou i sociální způsobilost začít školní docházku a zvládnout požadavky školní výuky. U nás se zjišťuje orientačně při zápisu do 1.tř., v případě pochybností psychodiagnostickými metodami v pedagogicko-psychologických poradnách. Na základě výsledků vyšetření nebo na žádost rodičů lze začátek školní docházky odložit: ve výjimečných případech uspíšit.
a) zrání organizmu, především jeho CNS – změna celkové kreativity, zvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži,
b) lateralizace ruky, rozvoj motorické i senzomotorické koordinace a manuální zručnosti,
c) rozvoj zrakového a sluchového vnímání- schopnost vidění na blízko, vizuální diferenciace, tvaru, počtu, směru, vizuální integrace, schopnost sluchové diferenciace – rozlišení podobně znějících hlásek, správné výslovnosti,
d) koordinace činnosti obou hemisfér pro vnímání řeči,
e) schopnost uvažovat na úrovni konkrétních logických operací.
Školní připravenost:
Souhrn předpokladů, nezbytných pro úspěšné zvládnutí všech nároků školy.Subjektivní aspekt celkového problému vstupu do školy. Dítě musí mít nejen zmíněnérozumové předpoklady, ale musí být pro práci ve škole také emočně připravenoa motivováno. Má mít kladný postoj ke škole, k učební látce a ovšem i pozitivní vztahk učiteli a ke spolužákům. Je důležité, zda má dítě dostatečnou možnost aktivně se s celou situací vyrovnat, zda pociťuje, že celý proces ovládá, drží pod vlastní kontrolou.Je tomu tedy podobně, jako v jiných situacích, s nimiž se musí dítě vyrovnávat v průběhu svého života od samého narození.
Časopis Informatorium
Dovednosti předškoláka před vstupem do školy:
1. Znát svoje jméno, příjmení, jméno matky- otce,
adresu svého bydliště,
2. znát jméno prezidenta, hlavní město české republiky,
3. umět počítat do 6-ti, seřadit čísla od nejmenšího po největší, pojmy - málo - méně - více,
geometrické tvary,
4. znát základní i doplňkové barvy,
5.charakterizovat a znát - roční období,
- dny v týdnu,
6. orientovat se v čase - ráno, poledne, odpoledne, večer,
7. zvládnout osobní hygienu, oblékání - zapnout zip, knoflíky,
8. správně držet tužku - opora palce a ukazováčku, tužku drží pouze palec a ukazováček, ostatní prsty tužky podpírají,
nůžky (umět vystřihovat),
9. umět smyčku (zavazovat boty),
10. správnou výslovnost, vyjadřovat se srozumitelně ve větách, spontálně popisovat
události,
klást otázky a odpovídat na otázky, mít přiměřeně širokou slovní zásobu,
rozložit slovo, poznat začínající písmeno ve slově,
11. manuální zručnost - je zralé v grafických projevech ( kresba postavy),
dobře ovládá pohyby svého těla.
MSMT